Driver du ditt eget firma, vet du at det er få kunder som står med fingeren trøkket så hardt inn i ringeklokken din syv om morgenen at den blør, og lengter etter å snakke med deg.

Det er bare en viss type bedrifter som har sånne kunder ;)

Blødende finger

Bilde fra http://www.prettyprudent.com/2011/10/halloween-2/the- easiest-halloween-decoration-old-west-haunted-graveyard-2/

I forretninger det er stuerent å oppføre i Gule sider, kreves en viss mengde arbeid for å hente kundene inn.

Du må ringe dem, møte opp hos dem selv, følge dem opp på epost, ringe dem igjen, før de kanskje tar til vettet og kjøper av deg.

Det gamle markedsføringsmaximet om at et prospekt må høre fra deg syv ganger før han eller hun kjøper er kanskje litt vel pessimistisk, men faktum er at de færreste kjøper med en gang de hører om deg.

Det er for få blødende fingre.

To ingredienser du MÅ ha for å vokse fort

De fleste som driver et firma, har bare én av de to basisingrediensene som MÅ TIL for at et firma skal gå bra, og fortsette sin vekst.

Når jeg spør bedriftseiere hva de ønsker seg mest, er svaret oftest „flere kunder“.

Det tyder på at de har den ene, men ikke den andre ingrediensen som må til for at et firma skal gå bra.

Det finnes nemlig et grunnleggende problem når du driver din egen bedrift…​

Om du elsker faget, og det du holder på med, blir du drivende dyktig på det – men du blir ikke også samtidig en mester i å markedsføre deg selv og det du driver med.

Det kan vi tydelig se av hvordan det går med nyetablerte bedrifter i Norge.

I følge Statistisk sentralbyrå (SSB), overlevde bare tre av ti foretak som ble etablert i 2008 helt frem til 2013.

Og Enkeltpersonforetak gjorde det dårligere enn snittet. Av alle Enkeltpersonforetak som ble startet i 2005, var det bare 22% som fremdeles var aktive i 2010.

Det blir verre.

I SSB sine prognoser for verdensøkonomien skrevet i 2011, sier de «Selv våre relativt pessimistiske anslag for den økonomiske veksten framover har vist seg for optimistiske».

Det er nokså kjipe tall.

Det betyr at mange firmaer kommer til å slite fremover.

Mange bedriftseiere får lange dager, og lite tilbake for slitet.

Og det er synd, og helt undøvendig, hvis du har et fantastisk produkt som du vet vil hjelpe folk.

Hvordan få fingre til å blø

Nå er det selvfølgelig slik at ingen kan spå fremtiden. Og folk som går ut i media og sier det skal gå bra, eller dårlig, har gjerne sin egen agenda.

Vi trenger ofte ikke høre på dem.

På tross av de dystre tallene og spådommene, tjener noen bedriftseiere mer enn noen gang, samtidig som de jobber mindre enn før.

Det er kanskje en floskel, men who gives a shit, det er sant: noen få får til „å jobbe mindre, og tjene mer“.

Det handler ikke nødvendigvis om å være så veldig smart:

Det handler om hva du vet eller ikke vet.

Ikke om hvor høy IQ du har.

I dag kan hvilken som helst bedrift gjøre noe som var utenkelig for tjue år siden:

Uansett hva du selger og hvor du befinner deg, kan du automatisk tiltrekke deg gode kunder med de relativt ukjente, men effektive teknikkene jeg skal vise deg i denne boken.

Se for deg hvordan firmaet ditt ville bli, om du hver dag fikk nye prospekter og kunder.

Automatisk.

At det går av seg selv.

Når du kommer på jobben om morgenen, har 3 nye prospekter tatt kontakt, og bedt deg om å ringe dem.

Eller 7.

Eller 54.

Ja, kjenn etter hvordan det ville føles om kundene kom til deg, i steden for at du må løpe etter dem…​

Hva om du hadde en maskin som genererte prospekter, og i noen tilfeller også salg, for deg?

Det høres nesten for godt ut til å være sant. Er det mulig?

Vel…​

I følge en TNS Gallup-undersøkelse er over 80% av alle nordmenn på nett.

Det vil si at dine prospekter ER på nettet.

Og det er en stor sansynlighet for at du kan nå dem.

Hvordan? På en av to måter.

Google står for 86% av alle søk i Europa.

Det har blitt vanskeligere å kjøpe seg annonser på Google AdWords uten at det koster skjorta de siste årene, men det er fremdeles fullt mulig.

Det gjelder bare å vite hva du driver med.

Og: Ifølge tall fra Teknologirådet og Datatilsynet har 76 prosent av nordmenn over 15 år en Facebook – profil!

På Facebook er det i disse dager en gylden anledning til å stille seg opp foran de rette prospektene.

Vet du hvilken aldersgruppe dine beste kunder er i?

Her er andelen som har Facebook-profil i ulike aldersgrupper:

15-29 år: 93 prosent
30-44 år: 86 prosent
45-59 år: 75 prosent
60+ år: 54 prosent

Hva ville skje om ditt budskap havnet foran MANGE av disse menneskene?

Du har kanskje prøvd å annonsere før, enten online eller på print, og du har kanskje blitt brent?

Har du opplevd at det koster mer enn det smaker?

Da er du ikke alene.

Jeg snakker med folk hver uke som har brent seg på betalt markedsføring.

«De eneste som blir rikere, er Google, Facebook og FINN.no» sier de.

Samtidig møter jeg suksess-historiene.

De som aldri ga seg, og fikk det til å virke.

Anna Pia Hellstedt fra Interaction Consulting Group, som fikk over 350 nye prospekter den første måneden hun satte i gang sin annonsering.

Adam og Eva Skolen, som opplevde det de selv kalte en «eksplosjon av nye elever».

Hemmeligheten er at det må gjøres på den rette måten, med teknikkene jeg er i ferd med å gi deg i denne boken.

Nok snakk.

Din tid er dyrebar.

Her er de tre stegene du må ta for å komme i gang umiddelbart.

Løsningen – din egen Salgsmaskin®

Vi skal lage en „maskin“ – altså et automatisert system – som står og jobber for deg, dag og natt, og bygger en „liste“ med prospekter som er interessert i hva du kan bidra med av verdi i deres liv.

En slik liste er noe av det mest verdifulle du kan lage i din bedrift.

Med det rette systemet på plass, kan vi faktisk få dem til å ringe deg, i steden for at du må løpe etter dem. Og hvis du selger på nettet, kan vi få dem til å kjøpe direkte.

Jeg kaller dette systemet en „Salgsmaskin®“.

Det er tre steg du må ta for å skape deg en effektiv Salgsmaskin® – tre ting du må gjøre.

Tre steg: lag din egen Salgsmaskin®

Steg 1: Lag en Ekspertgave (også kjent som kundemagnet)

Steg 2: Lag en webside som bytter Ekspergaven mot kontaktinformasjon

Steg 3: Send mennesker til denne websiden (altså besøkende)

Hvis dette står litt uklart for deg akkurat nå, så ta helt med ro.

Pust med magen.

Kjenn stolen mot rompa.

Du kommer ikke til å ramle av her.

Jeg lover at vi skal gå nøye gjennom hvert steg.

Når du er ferdig med denne boken, skal du være i stand til å lage din egen Salgsmaskin®.

Først et lite overblikk.

Målet vårt er at et menneske du ikke kjenner, og som ikke kjenner til deg, skal ende opp med å ringe deg eller kjøpe av deg.

For å ta et menneske fra å være en fremmed person på internett, til en som vil kjøpe av deg, må tre ting skje (i tillegg til at hun ønsker seg det du selger, selvfølgelig).

  • Hun må føle at hun kjenner deg

  • Hun må liker deg

  • Hun må stole på deg

Uten at et prospekt kjenner, liker, og stoler på deg, er det vanskelig å få til salget.

Det viktigste du kan gjøre allerede nå, er å sette deg selv i kundens sted.

Se for deg at du er i hans eller hennes sko.

Hva lurer hun på?

Hva trenger hun å vite?

Hvilke feller må hun ikke gå i?

Mye markedsføring fokuserer på bedriften: „Vi har vært i bransjen i over femti år“.

Det er i de fleste tilfeller fullstendig bortkaset.

Kunden gir faen i det.

Det er bare å legge egoet sitt til side:

Kunden bryr seg ikke om deg. Kunden bryr seg om seg.

Og det må du også gjøre. All fokus heretter skal være på kunden, og på at kunden får det hun vil ha.

Klarer du det, får du det du vil ha, som en bieffekt.

Med det i mente, skal vi lage en „Salgsmaskin®“. (Vi er fremdels på oversiktsnivå.)

1/3. Det første du må gjøre, er å lage en Ekspertgave (også kjent som kundemagnet).

Ekspertgaven inneholder informasjon du kan gi prospektet – din fremtidige kunde, som hjelper henne på et vis.

Hva slags spørsmål har hun?

Hva lurer hun på?

Hva bekymrer henne?

Hva ligger hun våken om natten og grubler på, som du kan hjelpe med?

Ekspertgaven kan bli en brosjyre, en pdf, en video, …​ noe du kan gi bort på nettet, som kunden oppfatter som verdifullt.

Selger du for eksempel coaching vet du sikkert mye om hva som hindrer folk i å følge sine drømmer.

Og du har sikkert noen teknikker som kan hjelpe med å skape klare tanker og handling?

Da kan du for eksempel skape et mini «gjør-det-selv»-kurs, der du guider din potensielle klient gjennom noen effektive øyenåpnere som fører til konkrete resultater.

Og så bruker du dette som din Ekspertgave.

Eller …​ la oss si du selger bruktbiler.

Da vet du sikkert masse jeg som bruktbilkjøper burde vite.

En pdf-fil jeg kan laste ned fra nettet med „De fem fellene nye bruktbilkjøpere nesten alltid går i“ vil uten tvil interessere meg.

Hvis du virkelig legger sjela di i å hjelpe meg med informasjonen, lærer meg insider-tricks det er vanlig å bli lurt av, eller hva jeg burde se etter av svakheter og mangler ved en fire år gammel bil, skal jeg love deg at jeg liker og stoler på deg mer enn før, og føler at jeg har blitt litt bedre kjent med deg.

2/3. Med Ekspertgaven på plass, må vi ha en webside som kan gi den bort, i bytte mot prospektets navn og epost-adresse.

Det er slik vi bygger din liste.

Denne websiden, som bytter kontaktinformasjon mot god informasjon, kalles en „opt-in“-side, eller en squeeze page – det er her prospektet „velger seg inn“ på din liste.

Når prospektet har lagt inn navn og epost-adresse, får hun automatisk Ekspertgaven tilsendt.

Etter at hun har fått tid til å konsumere den (altså lese den, eller høre på den, eller …​), bringer systemet henne videre i salgsprosessen med et såkalt „Call To Action“ – der vi ber henne om å gjøre noe – for eksempel å ringe deg.

Hvis Ekspertgaven var bra og ga henne verdifull informasjon, svar på spørsmål hun hadde, eller rådet henne vekk fra potensielle feller, føler hun at hun kjenner deg litt bedre, liker deg litt bedre, og stoler litt mer på deg.

Med andre ord: det automatiske systemet setter deg i en posisjon der du allerede har „goodwill“ hos prospektet, og salget blir mye enklere å få til.

Les den setningen én gang til.

Derettet kan du automatisk fortsette å følge henne opp – uansett om hun kjøper med én gang, eller ikke.

De fleste kjøper ikke med én gang, og det er naturlig og helt okay.

Hvis hun blir en kunde kan du tilby henne flere produkter og tjenester, og fortsette å hjelpe henne.

Blir hun det ikke med én gang, kan du fortsette å hjelpe henne, og fortsette å tilby dine varer eller tjenester.

3/3. Det siste vi må gjøre for å få hele Salgsmaskin®en på plass, er å sende fokusert trafikk til websiden der du gir bort Ekspertgaven.

Trafikk er altså det samme som „besøkende“, og at den er fokusert, betyr at vi ikke vil ha hvem som helst til websiden din, bare folk som er i markedet for å kjøpe det du selger.

Det gjør vi ved å annonsere på rett måte, og kun til riktig demografi og psykografi.

For å oppsummere, det vi trenger er altså:

  • Ekspertgaven

  • Websiden som bytter Ekspertgaven mot kontaktinformasjon

  • Fokusert trafikk (besøkende til denne websiden)

Okay, er du klar?

Hvis du setter av tid til dette, kan du få hele maskinen opp og kjøre i løpet av kort tid.

Vi tar det nå, akkurat passe fort, steg for steg.