Notater: Skal jeg gå inn i nytt marked?

Uansett hva du selger, selger du egentlig kunden "en bedre versjon av seg selv".

Dette er spesielt sant i kurs- / ekspertbransjen, der du, når du koker det helt ned, selger "how to".

Kunden skal altså på en reise, gjennomgå en transformasjon, og bli en bedre versjon av seg selv.

Kan du beskrive denne transformasjonen med ett ord?

Lære. Vokse. Stoppe. Starte.

I historiefortelling er dette heltens indre reise. Michael Hauge fra Story Mastery sier at i enhver (Hollywood-) film handler den indre reisen om minst én av disse fire:

Vinne. Hente. Rømme. Stoppe.

Brainstorming: Hvilke markeder har jeg lyst å gå inn i?

Hva ressonerer med meg å hjelpe til med?

Jeg vil hjelpe folk å …​

  • bygge funnels

  • programmere

  • lære å programmere Java

  • bygge, ekspandere bedrift

  • skape effektiv markedsføring

("Du må være generell, men spesifikk" -Ryan Levesque)

Markedet må ikke være for lite (ikke nok kunder, for lite konkurranse!), for stort (for mye konkurranse, "Red Ocean), ha nedadgående trend, eller rett og slett være en "fad".

Research: Er det en fremtid i disse markedene?

Hvordan vet vi om det er et marked? Det første vi kan gjøre, er å finne ut om folk faktisk søker på relaterte termer.

Her har jeg skrevet inn "how to learn java" i Google. Google viser ikke bare websider som matcher søket, men også andre, relaterte søk under overskriften "People also ask".

Learn Java Google Search

Tip
Om du trykker på noen av disse nye søketermene, vil Google vise stadig flere, så du får en lang liste.

Du kan også scrolle til nederst på siden, og se der det står "Searches releated to".

Learn Java Related Searches

Nå vet du altså hva folk søker på. Det er en god start. Likevel vet du ikke hvor mange som søker.

Smørøyet-frasen

Smørøyet-frasen må uttrykke prosessen eller reisen eller transformasjonen folk vil oppleve som et resultat av å kjøpe ditt produkt. (-Ryan Levesque)

Stort sett mellom 1 - 3 ord.

Noen ganger er prosessen bygd inn i ordet selv: "brygge" i ølbrygging.

Tenk på det som noe du kan lære bort: du kan ikke lære bort "øl", men du kan lære bort å brygge øl.

"To have a successful business means providing customers with something og value, so when in doubt, ask yourself 'What do I want to help people do, achieve, experience, or have as an outcome releated to my business idea?' This will ensure there’s an active process or journey element to your answer." - Ryan Levesque

"Lære programmering / java":

  • Jeg vil at folk skal oppleve glede og mestring, få kjenne på kroppen hvor moro programmering er, det skal sitre i kroppen når de oppdager sin egen superkraft

  • Jeg vil at folk skal lære nok til å skape noe nytt — bygge sin egen software

  • Jeg vil at folk skal lære nok til at de kan bli ansatt som junior-programmerere

  • Jeg vil oppfordre og inspirere folk til å strekke seg lenger, til å kode for en bedre verden

  • Jeg vil at de skal starte på en livslang reise av skaperglede

  • Og jeg vil være med dem på reisen

Mulige smørøy-fraser: learn programming, learn java, learn python, build funnels, grow business, expand business, learn digital marketing

Google-testen og Amazon-testen

Tast smørøye-frasen inn i Google, og se om resultatene matcher med det du tenker på.

Er det annonser der for produkter eller tjenester som likner på det du tenkte på? I så tilfelle tyder det på at det er et marked der.

Ditto for Amazon.

Table 1. Smørøyetester
Frase Google Annonser Amazon

Learn java

Ja

Ja

Ja

Learn programming

Ja

Ja

Ja

Learn python

Ja

-

Ja

Build funnels

Ja

Ja

Nja

Build sales funnels

Ja

Ja

Ja

Create funnels

Ja

Ja

Ja

Make funnels

(Ja)

(Ja)

-

Grow business

Nja

-

-

Expand business

Nja

-

Nja

Verdens største søkemotor og verdens største markedsplass indikerer at noen av disse ideene er bedre enn andre.

Nyttig.

Markedets størrelse: The Market Size Sweet Spot

Det finnes tre enorme markeder: health, wealth, relationships.

Det handler i bunn og grunn om at vi er dyr som ønsker å overleve: god helse, tilegne oss og kontrollere ressurser, og at vi er avhengige av hverandre.

Innenfor disse finnes det tusenvis av nisjer. Innenfor wealth, for eksempel: hvordan flippe eiendommer, hvordan lage nettbutikk, hvordan spekulere i aksjer. Og innenfor hver nisje finnes det sub-nisjer: hvordan flippe eiendommer på Frogener, hvordan shorte aksjer.

Det finnes en "Sweet Spot" for å selge opplæring og ekspertise.

Her er ideen din "nok sub-nisje", men ikke "for mye sub-nisje": markedet er stort nok til at det er verdt å være i, men ikke så stort at du trenger en milliard-bedrift i ryggen for i det hele tatt å synes.

Vi går videre med: learn java, learn programming, build (sales) funnels, create funnels.

Learn Java Google Search

Med Google Trends kan du se hvor mye en søketerm blir søkt på, relativt til andre søketermer. Ryan Levesque har gjort en brilliant oppdagelse: Av alle de tusenvis av kunnskapsbaserte bedriftene han har undersøkt, ligger alle i det samme "båndet" på denne grafen. Alle vellykkede bedrifter ligger et sted mellom "orchid care" i bunnen og "leadership skills" i toppen. (Han har fire som definerer båndet: "orchid care", "improve memory", "leadership skills", "beekeeping".)

Ingen av de mislykkede bedriftene han undersøkte, lå i dette båndet.

Digital Marketing Trend

Sammenlikn for eksempel med antall søk på "digital marketing".

Du ønsker deg et marked som er stabilt, eller trender opp, men ikke slik som digital markedsføring gjør.

Vi ser at "learn java" er midt i båndet — grønt lys! "Learn programming" ligger på oversiden og dipper ned i båndet — gult lys!

Konkurransen i markedet

For mye konkurranse betyr at annonseprisene blir for høye, og du kan bli presset på pris.

For lite konkurranse betyr antakelig at det ikke finnes et behov, og ergo, ikke noe marked.

Pioneers get shot and settlers get rich.

Det er bra om noen andre har vært der før deg. De har brukt tid og penger på å finne ut hva som virker.

Du kan studere hva de har gjort, og emulere (ikke stjele!) — la deg inspirere. Det Russell Brunson kaller Funnel Hacking.

Det du ønsker deg, er et marked som tjener penger "på tross av seg selv".

Du kan se at det finnes feil, mangler, hull du kan fylle. I et eksisterende marked.

Du trenger bare å lage noe litt bedre eller litt annerledes_. (Se notater om "Den Unike Mekanisme")

Her er spørsmålet: Finnes det noen som annonserer for produktene sine, i markedet du snuser på?

Hvis ja, er det grønt lys! Hvorfor? Fordi annonsering koster penger, og om det finnes firmaer som annonserer over tid, så vet du at de tjener penger (eller har investorer og blør penger …​)

På Google ser vi det er annonser.

Google Keyword Planner

Likevel …​ er det nok? Det ser ut til at det kun er giganter som Udemy som går igjen.

Codecademy dukket opp i går da jeg gjorde samme søket.

Hva med på Amazon? Der er det også annonser, men heller ikke så mange.

Amazon Sponsored Ad

Dette er gult lys.

Siste stopp er Gogle Keyword Planner. Her kan vi få innsikt i hva slags volum det er på søkeordene, hva de kommer til å koste per klikk med AdWords, og hvor mye konkurranse det er.

Og her er det liv!

Google Keyword Planner

Jeg satte makspris jeg var villig til å gi for et klikk til NOK 25.

Da anslår Google at vi kan få omtrent 13 000 klikk i måneden. Riktig nok for NOK 200 000.

Summary Google Keyword Planner

Og ikke bare det: Google forteller oss at det er "medium competition" på de mest relevante søkeordene.

Historical Google Keyword Planner

Mattetid: Frontend: 13 000 klikk for 200 000 pr måned.

Dårlig scenario:

  • 10% sign-up til leads: 1 300 leads (kr 153 per lead)

  • 10% salg: 130 salg

Om jeg selger et produkt til kr 1539, går jeg i 0.

Om jeg øker prosentene en ørliten bit:

  • 12% sign-up til leads: 1 560 leads (kr 128) pr lead

  • 12% salg: 187 salg

Om produktet fremdeles koster 1539, er inntjenningen 287 793 - 200 000 i annonser = 87 793 pr mnd, i front.

Fem kriterier for markedet

  • Evergreen: Check

  • Entusiastisk marked - ikke bare noe du kjøper for å bli kvitt et problem, men noe som de kan være enusiastiske for hele livet. Da kan du selge flere produkter til dem, og ha dem som kunder "for alltid": Check

  • Et "100 000 kroners problem" - altså: finnes det omstendigheter som gjør at et prospekt ville kunne betale så mye for ditt produkt / tjeneste? Ja. Dette er en bransje med millionlønninger, og enda større muligheter for den som lager egen software og klarer å bygge en SaaS-bedrift.

  • Fremtidige problemer: Når de har mestret deu lærte dem, er det mer du kan lære dem? Ja!

  • Players With Money: Finnes det noen som er villig til å betale store penger for dine produkter og tjenester? Ja, firmaer betaler både for programmering, programmerere og opplæring

    1. kan jeg koble opp gode studenter med interesserte firmaer? Er det også en fantastisk bonus for studentene mine?

Bekymringer

De som gjene vil bli programmerere — er de unge? Har de råd til kurs til skikkelige priser?

Codecademy selger subscriptions - cirka kr 1000 per år. Teamtreehouse.com/subscribe/plans?trial=yes - 3 tiers: $199/ month / $49, $25

Er bedriftsmarkedet bedre?

Igjen …​ I USA betaler mange enorme summer for å lære dette på universitet. Og det finnes "godt voksne" som vil bytte til programmering.

Forutsetning:

Forretningsmodell allerede valgt: Produktfokusert,altså ebøker, bøker, online kurs.

I backend: Selge konsulent-tjenester (klientfokusert forretningsmodell).

Også mulig å legge til medlemskapsmodell og eventer (boot camp, work shops, live)